Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Beskrivelse af specialtilbud

Beskrivelse af specialtilbud

Tilbud

Viborg Kommunes specialklasser på Finderuphøj Skole

Overordnet formål

Alle børn i Viborg Kommune skal have lys i øjnene og mestre eget liv.

Formålet med specialtilbuddet er at hjælpe alle børn til at blive så dygtige, de kan. Det gør vi ved blandt andet at tilrettelægge undervisningen, så vi tager særligt hensyn til den enkelte elevs forudsætninger og tilbyder en differentieret undervisning, der understøtter barnets udvikling.  

Målgruppe

Finderuphøj Skoles specialklasser er ét af Viborg Kommunes tre tilbud til elever med indlæringsvanskeligheder.

Finderuphøj Skole modtager børn fra 0. – 6. årgang, som har generelle og/eller specifikke indlæringsvanskeligheder.

Børnene henvises af et visitationsudvalg i Børn & Unge til at modtage specialpædagogisk bistand i specialklasse.

Efter 6. klasse fortsætter eleverne fra Finderuphøj Skoles specialklasser deres skoletilbud i specialklasserne på Søndre Skole.

Fakta

Finderuphøj Skole har plads til 7-8 specialklasser med 5-10 elever i hver klasse, og med mulighed for holddeling i lektioner med to voksne.

Klassestørrelsen varierer, da der planlægges ud fra mange hensyn, herunder

  • Elevens aktuelle årgang – så vidt muligt én eller to årgange i samme klasse.
  • Elevens forudsætninger for læring og tilgang til undervisning
  • Elevens specifikke behov ift. at kunne få udbytte af undervisning.
     

På Finderuphøj Skole er specialklasserne en fuldt integreret del af skolen, hvor eleverne har både klasseværelser og fælles klyngeområde i samme afdeling som deres jævnaldrende i almenklasserne. Derved understøtter vi deres mulighed for at spejle sig i / være aktivt deltagende i de mangfoldige fællesskaber på årgangen og i klyngen.

SFO / KLUB:

Eleverne deler også fritidsarealer indendørs og udendørs med almenklasserne.

Af pædagogiske hensyn er der afskærmede aktiviteter og aktivitetsområder i både skole- og SFO-tid.

De pædagoger, som arbejder i SFO og Klub om eftermiddagen, understøtter undervisningen i klasserne i skoletiden, så eleverne møder kendte voksne gennem hele dagen.

Skoledagen er fra:

  • 8:00-12:55
  • 8:00-13:40
  • 8:00-14:35

Skoledagens længde afhænger af ugedag og klassetrin; det er de samme tider som almenklasserne.

For tilmeldte børn tager SFO eller Klub over efter skoletid og indtil klokken 16:00.

Pædagogisk grundlag

Eleverne tilbydes som udgangspunkt undervisning i alle folkeskolens fag og i samme omfang som i almenklasser.

Elevernes forskelligartede problematikker betyder, at ikke alle kan indgå i fuldt omfang. Med færre elever i klasserne kan undervisningen tilrettelægges, så der i videst muligt omfang tages hensyn til hver enkelt elevs forudsætninger, så elevens faglige potentiale alligevel udfordres og styrkes i læringsrummet.

En anerkendende og nysgerrig tilgang samt udvidet differentiering og relationel opmærksomhed, danner grundlag for at imødekomme elevens behov.

Specialtilbuddet samarbejder efter behov med understøttende funktioner fra kompetencer, der kan bidrage til at øge den enkelte elevs deltagelsesmuligheder. Det gælder fx:

  • PPR
  • sagsbehandlere
  • læringskonsulenter
  • logopæder
  • fys/ergo-terapeuter
  • sundhedsplejen
  • forebyggelsesteamet

Opstart på skolen

                          

Skolen modtager besked fra visitationsudvalget om, at en ny elev er visiteret, hvorefter vi kontakter forældrene. Inden skolestart holder vi et møde med forældre og eventuelt tidligere skole, inden eleven begynder. Formålet med mødet er at sikre, at skolestarten bliver så god som mulig.

Det er en god idé at tage jeres barn med på skolens legepladser forud for skolestart, så barnet oplever skolen som et kendt sted.

Har I behov for yderligere samtale eller tiltag, som kan medvirke til, at jeres barn får en god start, er I velkommen til at kontakte os.

For elever, der skal starte i skole, arrangerer vi besøgsdag(e) og ”første skoletime”, hvor forældre eller afgivende kontaktpædagoger deltager sammen med barnet i undervisningslektioner og i et frikvarter.

Dagligdagen

Lektionerne og frikvartererne struktureres nøje, og formidlingen er typisk visuelt understøttet for at skabe overblik og forudsigelighed for eleverne.

Gennem undervisningsdifferentiering ift. fagligt niveau og undervisningsmetode tager vi hensyn til elevernes forskelligartede behov. Eksempelvis:

  • Tydelige visuelle strukturer
  • imødekommende relationer
  • gunstige fysiske rammer
  • afskærmning for auditive eller visuelle indtryk
  • voksenstyrede pauser, tilpassede aktivitetsskift mv.

Formålet er at rette elevernes energi og motivation på det, som er vigtigst for deres faglige og/eller sociale udvikling, så de oplever at mestre deres skoledag, og at kunne bidrage i klassefællesskabet.

Skole-hjemsamarbejde

 

Forældrene er de vigtigste mennesker i børn og unges liv. Samarbejdet med forældrene har derfor stor betydning for børnenes trivsel og læring. Skole og hjem har løbende kontakt

  • på AULA
  • via Meddelelsesbogen i Meebook
  • til skole-hjemsamtaler.

Lærere og pædagoger arbejder tæt sammen i mindre teams. De opnår indgående kendskab til elevernes behov og muligheder i læringssammenhænge og i sociale fællesskaber, og kan bidrage til at understøtte elevens oplevelse af at være en betydningsfuld del af et eller flere fællesskaber.

Vi tilstræber en kontinuerlig og tæt kommunikation mellem skole og hjem, og derfor har alle elever en kontaktlærer, som udover at være kontaktansvarlig, også er tovholder på dataindsamling og formidling af barnets udvikling.

Fritidsdelen/SFO

 

SFO og KLUB -tilbuddet er et vigtigt tilbud til specialklassernes elever, da de lokale netværk for mange af eleverne er for svære at etablere eller vedligeholde.

Derfor er næsten alle specialafdelingens elever tilmeldt SFO eller Klub, og disse får tilknyttet en kontaktpædagog, så elevens trivsel ligeledes kan følges tæt.

Visitation/revisitation

Børnene skoleplaceres løbende efter afgørelse i visitationsudvalget i Børn & Unge i Viborg Kommune.

Det vurderes en gang om året

om specialtilbuddet stadig er det rette undervisningstilbud. Vurderingen foregår i samarbejde mellem skole, forældre, PPR og evt. distriktsskole. Forældre partshøres i forbindelse med afgørelsen.