Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Mål og indholdsbeskrivelse

Mål – og indholdsbeskrivelse for Finderuphøj skoles SFO

Leg- og læreprocessen:

I Finderuphøj skoles SFO arbejder vi med afsæt i et anerkendende børnesyn, som indebærer, at voksne omkring barnet:

Lever sig ind i barnets oplevelse af og perspektiver på det, barnet ser, føler og tænker.

Forholder sig åbent og velvilligt fortolkende i forhold til barnets oplevelse.

Bekræfter at barnet er set, hørt og forstået.

Kan afgrænse sig i forhold til barnets oplevelser og følelser, således at den voksne forbliver i en position som den hjælpende og guidende voksne.

Et anerkendende børnesyn understøtter barnets trivsel og læring og samtidig, lægger vi vægt på, at den pædagogiske relation er baseret på ligeværdighed mellem barnet og den voksne. Barnet og den voksne er lige meget værd, men de er ikke lige stillede, idet den voksne har et andet udsyn og bærer ansvaret i relationen med barnet.

Anerkendelse og ligeværdighed står centralt i Finderuphøj SFOs pædagogiske grundlag, også når det gælder udviklingen af relationer mellem børn. I udviklingen og vedligeholdelsen af børns relationer og fællesskaber er det pædagogiske afsæt, at børn skal kunne, eller guides til, at anerkende og rumme hinandens forskelligheder.

 

I Finderuphøj skoles SFO lægger vi vægt på følgende værdier:

Struktur: SFOens arbejde er struktureret i temaer, som løber i perioder af ca. 4- 5 uger. Temaer, som der arbejdes med, kan eksempelvis være:  ”At høre til, Natur og naturfænomener samt Krop og bevægelse”. Temaerne giver mulighed for, at børnene kan fordybe sig i faglige felter over længere tid. I udfoldelsen af de enkelte temaer er der indtænkt planlagte aktiviteter samt mere frie udfoldelsesrum, således at børnene tilbydes flere deltagelsesmuligheder.

Tydelighed: I det pædagogiske arbejde lægges vægt på, at børn møder tydelige og rammesættende voksne. Ligeledes er det vores ambition, at det for børnene står klart, hvilke deltagelsesmuligheder, de tilbydes i SFOen.

Relation: Relationer skaber fællesskaber og samhørighed, og vi vægter derfor i Finderuphøj skoles SFO, at børn får mulighed for at indgå i relationer med både børn og voksne.  Vi arbejder ud fra, at vi alle, både børn og voksne, er medskabere at de relationer og forhold, vi indgår i.

Dialog: I Finderuphøj skoles SFO lægger vi vægt på den daglige, åbne og undersøgende dialog. Vi tilstræber den åbne og undersøgende dialog i relationerne mellem barn og voksen og også børnene imellem.

 

Mål

I Finderuphøj skoles SFO arbejder vi indenfor rammerne af Viborg kommunes børne- og unge politik, samt Finderuphøj skoles vision:

Vision for Finderuphøj Skole


Finderuphøj Skole - vi tager ansvar

  • Vi skaber læring og trivsel for alle
  • Vi prioriterer det enkelte barn i fællesskabet
  • Vi har høj faglighed og sociale kompetencer


Værdier
 

Viborg Kommune arbejder overordnet ud fra fire værdier:

Mangfoldighed, Ordentlighed, Dygtighed og Mod

​​​​​​​

Med afsæt i visionen er det i SFOen vigtigt, at børnene i fritidsarenaen får mulighed for:

at styrke og udvikle sociale kompetencer

at kunne indgå i og udvikle et fællesskab

at udøve medbestemmelse

 

Børnene i Finderuphøj skoles SFO

I Finderuphøjs SFO/klub er der tilmeldt 190 børn (skoleåret 20/21). Børnene fordeler sig således:

Klynge 4: (0.- 1. årgang): 80 børn
Klynge 1: (2. -3. årgang): 75 børn
Indskoling special: 15 børn
Mellemtrin/klub: 20 børn

Børnene i Finderuphøj skoles SFO/ klub har forskellige forudsætninger og med afsæt i netop denne forskellighed fokuseres i SFO/klub på at tilbyde mangfoldige deltagelsesmuligheder, som kan tilgodese  børnenes forskellighed.

 

Indholdet i Finderuphøj skoles SFO

Temaorienteret arbejde er afsættet for Finderuphøj skoles faglige- pædagogiske indhold i SFOen. Temaerne danner den overordnede ramme for det pædagogiske indhold i en længere periode. Temaerne, som der arbejdes med er brede og skal lægge op til forskellige deltagelsesrum, herunder: Frirum, fordybelsesrum, samtalerum, aktivitetsrum og legerum.

Det temaorienterede arbejde er retningsvisende for alle SFO- børn på Finderuphøj skole, og der lægges op til, at SFO ens børn kan vælge aktiviteter på tværs af klynger og alder. Vi lægger vægt på barnets frie valg og medbestemmelse, men der vil også være aktiviteter målrettet en bestemt gruppe af børn, hvor det forventes, at alle børn deltager. Dette af hensyn til at styrke fællesskabet blandt børnene.

Svømning: I løbet af året vil der på udvalgte dage være mulighed for, at man som forælder kan melde sit barn til svømning på Søndre skole. Børnene cykler fra Finderuphøj skole til Søndre skole, hvor svømningen foregår.  Tilmelding til svømning foregår på AULA

Hallen: Hver uge er der på én af ugedagene mulighed for at lege/spille bold i hallen.

Klubaftener: I Special SFOen på mellemtrinnet afholdes der klubaftener, hvor klubbørnene kan være medbestemmende på eftermiddagene og aftenernes indhold.

Rammefaktorer:  Forældre og pædagoger hjælper hinanden til gode rammer

Vi ser forældresamarbejdet i SFO en som en vigtig ramme og forudsætning for det pædagogiske arbejde. I forældresamarbejdet lægges vægt på:

  1. At kommunikationen mellem forældre og pædagoger er baseret på tillid og åbenhed med dialogen som det bærende fundament for et godt samarbejde. Samarbejdet mellem forældre og pædagoger er centralt i forhold til at understøtte en tidlig indsats i både skole - og fritidsdel.
  2. At forældre gives mulighed for at understøtte SFOens arbejde, idet pædagogteamet sender en halvårlig plan til forældrene over den kommende periodes temaer.
  3. Ved opstarten af et tema sender pædagogteamet en detailplan ud for det kommende temas forløb. Forældre bedes holde sig ajour med temaplanen.
  4. Pædagoger og forældre er i kontakt omkring barnets trivsel.
  5. At forældre sørger for, at baret altid har skiftetøj og udetøj passende til vejret på barnets rum
  6. At forældre hjælper til, at legeaftaler i videst muligt omfang er lavet hjemmefra

 Evaluering:

Vi arbejder med løbende evaluering i forhold til flere aspekter i det pædagogiske arbejde.

Ved afrundingen af et tematisk forløb evaluerer pædagogerne forløbet med afsæt i forløbets mål. Praksis justeres med afsæt i evalueringsresultatet

Ved afrunding af et tematisk forløb evaluerer børnene i SFOen forløbets form og indhold.

I SFOen arbejdes med kollegial sparring med afsæt i en åben og gennemsigtig pædagogisk praksis.